Organisatie van de Toekomst: een terugblik op een geslaagd lerend netwerk

You are here

Organisatie van de Toekomst: een terugblik op een geslaagd lerend netwerk

27/03/2014

Op 13 maart vond het slotevent plaats van het ESF-project “Organisatie van de Toekomst”.  
 
De vraag die centraal stond doorheen dit project: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bedrijf ook morgen in een competitieve omgeving zal blijven draaien? Denk maar aan veranderingen op het vlak van het individu, de maatschappij en de organisatie.

Omdat voor LOGOS het informeren en ondersteunen van bedrijven rond HR-tools tot één van de kerntaken behoort, stapte LOGOS graag mee in dit project. Naast LOGOS deden ook de collega sectorfondsen van de transportarbeiders (SFTL) en de houtsector mee. De sectoren werden opgenomen om een inhoudelijke invulling te geven én om de bedrijven van de sector te sensibiliseren voor de “organisatie van de toekomst”.
 
Hoe kreeg “Organisatie van de toekomst” vorm?
In de eerste fase werd bij wijze van trigger een voorbeeldbedrijf gezocht. Dit werd gevonden in het familiale bedrijf RECUPIN, een bedrijf dat al jarenlang kerstbomen kweekt. Enige tijd geleden nam de zoon het bedrijf over. Hierbij stelde hij vast dat de verkoop stilaan stagneert: steeds meer mensen hebben er een probleem mee om een boom elk jaar opnieuw op te stellen, te versieren, af te breken en weg te gooien. Steeds meer mensen hechten belang aan duurzaamheid. Anderzijds is de klantenverwachting ook veeleisender geworden, … De vraag is, “Hoe pas je je als bedrijf aan deze omstandigheden aan?” De zoon stelt de gehele dienstverlening in vraag, de werknemers worden bevraagd naar hun ideeën, …  Het product “kerstboom” wordt deels heruitgevonden tot My XM@STREE door er een nieuw imago en gevoel aan vast te knopen De klanten worden intensief gebonden via de duurzaamheidsgedachte. Hierdoor worden ook nieuwe klanten gewonnen, … Op deze wijze komt het bedrijf opnieuw in het groeispoor. De aanzet voor deze omwenteling werd weliswaar door de zoon gegeven, maar het zijn de ideeën van de werknemers die uitgewerkt werden. Zo werd ook de interne cohesie en het draagvlak op de werkvloer versterkt. Een echte win-win situatie, getriggerd uit het geven van vertrouwen en het overwinnen van het traditioneel denken.
 
Dit verhaal van Recupin werd gebruikt als eye-opener tijdens een workshop. Daarna gingen de deelnemers over een aantal stellingen met elkaar in discussie. Hierbij werd telkens de link gelegd met het eigen bedrijf en de aanwezige uitdagingen. Dit ging van de dienstverlening naar de klant, over mogelijke kostenreducties tot het meer betrokken en gedragen maken van “verandering” binnen het bedrijf. Deze workshop werd op 3 verschillende locaties georganiseerd. In totaal namen zo’n 150 medewerkers deel.
 
Verdieping in een lerend netwerk
In de tweede fase werden de deelnemers uitgenodigd om in een lerend netwerk de thematiek van “de organisatie van de toekomst” in de diepte te werken. Een 10-tal deelnemers namen deel aan het lerend netwerk. Voor elke sessie kregen de deelnemers de kans om de good practices bij Integral, Durablik, De Kringwinkel-Antwerpen, Ecover, Torfs en Eribel te ontdekken. Stuk voor stuk bedrijven die zich vanuit diverse invalshoeken de vraag stelden hoe zij future-proof kunnen worden (en blijven). Via een eigen aanpak hebben ze van een bedreiging een opportuniteit weten te maken. Telkens werd de discussie geopend naar het wat en hoe.
 

  • waarom heeft het bedrijf op een bepaald moment ingezet op verandering?
  • hoe werd het management overtuigd?
  • hoe kreeg men gedragenheid van verandering op de werkvloer?
  • waarom en hoe werden de klanten hierbij betrokken?
  • welke meerwaarde(n) werd(en) er bereikt: financieel, werknemerstevredenheid, klantentevredenheid, activiteiten inzake duurzaamheid, …
  • wat waren de valkuilen?
  • waarom is het dan toch gelukt, … of ben je als bedrijf nooit klaar?

Elke deelnemer kreeg per sessie ook opdrachten mee in het licht van zijn eigen bedrijfsproblematiek om uiteindelijk met een concreet actieplan voor de dag te komen.
 
En het eindresultaat?
Voor tal van bedrijven waren de sessies echte eye-openers. Soms ging het om kleine dingen, soms werden letterlijk en figuurlijk nieuwe werelden ontdekt.  
 

  • "Een bedrijf staat nooit stil, mensen groeien. Het lerend netwerk biedt een omgeving om creatief ideeën en ervaringen uit te wisselen."
  • "Het lerend netwerk was een eye-opener voor de eigen werking en vormde een waterval aan nieuwe ideeën en inzichten".
  • "Ik ben met enig scepticisme naar de netwerken gekomen, maar ga nu met boordevol engagement terug naar mijn bedrijf.
  • "Het future-proof maken van het bedrijf is een never ending story, maar je moet er wel mee starten."

 
Voor LOGOS was dit ESF-project alvast een geslaagd project. In dit lerend netwerk is het net de uitwisseling tussen bedrijven van verschillende sectoren die nieuwe inzichten mogelijk gemaakt heeft. Doordat mensen ervaringen met elkaar uitwisselen, blijven de inzichten nog beter hangen dan ze louter in een boek te lezen.

Nu het ESF-project is afgerond gaan de deelnemers met hun actieplan verder. Wij hopen dat ze hieruit mooie dingen realiseren die hun bedrijf “future-proof” maken.  We wensen hen alvast veel succes!
 

2 751 bedrijfsopleidingen werden vorig jaar goedgekeurd voor een financiële tussenkomst vanuit LOGOS.