Duaal leren

You are here

Duaal leren

Wat is duaal leren?

Al doende leert men. Dat is waar duaal leren om draait: een opleiding op school gecombineerd met leren én werken in een bedrijf.

Duaal leren is aan een opmars bezig als alternatief leerpad naast de ‘klassieke’ opleidingen. Logisch, want leerlingen leren het vak op deze manier beter en dragen zo een rugzak vol ervaring mee als ze de schoolbanken verlaten. Jij, als bedrijf, speelt hierbij een belangrijke rol. Jij brengt de leerlingen namelijk de nodige sectortechnische vaardigheden en softskills bij. Dankzij duaal leren gaan ze goed voorbereid aan de slag als bediende in de internationale handel, het vervoer of de logistiek.

Waarom duaal leren?

Bij een duaal leerpad is het de bedoeling dat je een leerling in je bedrijf opleidt tot een volwaardige medewerker. En dat brengt enkele voordelen met zich mee:

  • Je selecteert gemotiveerde jongeren die bewust voor deze leervorm kiezen en binnen je bedrijf willen groeien.
  • Je leert de leerling competenties en vaardigheden aan die perfect aansluiten bij jouw vereisten en die van het bedrijfsleven.
  • De leerling brengt tijdens het schooljaar 20 uur per week door in je bedrijf. Heel wat langer dan bij een stage dus. Na een tijdje draait de leerling volledig mee in je onderneming.
  • Je kunt van het moment gebruikmaken om ook het interne opleidingsbeleid voor eigen medewerkers op punt te zetten.
  • Je geeft medewerkers de kans om de rol van mentor op zich te nemen en erkent daarmee hun talent, kennis en vaardigheden.
  • Je medewerkers kunnen een gratis mentoropleiding volgen bij jouw opleidingsfonds LOGOS. 
  • Je krijgt tegemoetkomingen van de overheid: een RSZ-korting voor je mentor en een aanwervingspremie als de leerling nadien bij jou aan de slag gaat.
  • Je straalt een positief bedrijfsimago uit naar je eigen medewerkers, klanten en leveranciers, dankzij je engagement om nieuwe mensen een opleiding te geven.
     

 

    De ideale werknemer uit onze sector = Communicator, Problemsolver & Innovator.